Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

De laatste weken voor de grote vakantie zijn ingegaan. 
Ons laatste thema staat in teken van dromen! Elke kleuter mocht zijn/haar wens opschrijven. 
K3 komt elke dag langs om één of meerdere dromen in vervulling te brengen! 
Geen gemakkelijke opdracht... maar de blije snoetjes zien achteraf daar doen we het voor!!! 

OPGEPAST: kijk zeker ook bij de zebraklas en leeuwtjesklas want niet ALLE foto's staan bij de giraffen! 

IMG 20180620 WA00002777IMG 20180620 WA00102779

Ook de fijne vrijdagen blijven we vieren. 
In april hadden we een Italiaans feestje en in mei hadden we een Zuid-Amerikaans feestje. 
Proficiat aan alle jarigen en dank u voor al dat lekkers!! 

20180427 1103451

34177473 10214887017782061 5192703881355722752 n1

In het thema 'ZOEM DE BIJ', speelden we een dramaoefening rond pantomime (uitbeelden zonder geluiden).  
Als opwarming van de dramaoefening mochten we eerst elk om beurt een voorwerp of persoon uitbeelden zonder geluid te maken. 
Kijk maar of je het voorwerp of de persoon kan raden.... 

Daarna trokken alle kinderen een personage kaartje uit het verhaal dat we eerder in de klas voorgelezen hadden. 
Iedereen nam zijn/haar plaats in de ruimte in. 
De juf vertelde het verhaal opnieuw en de kinderen beelden het verhaal uit .... met veel aandacht voor lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Niet gemakkelijk!!! 

Later nog eens opnieuw spelen, zonder dat de juf het verhaal vertelt. Muziek op de achtergrond en spelen maar! 
Het was  heel moeilijk om helemaal niets te zeggen!!! :-) 

IMG 20180425 120139IMG 20180425 120701

Een hele dag sporten dat zien we wel zitten. En hup weg waren we naar de sportzaal. We zaten in het groepje van de oranje Donald Duck!
Allerlei sportposten stonden ons op te wachten, maar eerst goed opwarmen met Mickey, Donald en de boze heks!! 
We mochten fietsen, springen, klimmen, klauteren, rollen, mikken, ..... veel plezier dus!!! 

IMG 20180420 135107IMG 20180420 142911

Haas wil terug naar de overkant!! Want hier lopen alleen maar onvriendelijke dieren rond! 
Gelukkig is mol wel lief voor Haas. Hij zal haas helpen. 

Maar hoe geraakt Haas over die gevaarlijke autosnelweg???? 


1) We bedenken in groep een oplossing (alle oplossingen zijn goed).

2) We tekenen onze oplossing uit. 

3) We realiseren ons idee aan onze eigen verteltafel. 

IMG 20180320 143047IMG 20180320 160657

Haas stond in onze kring, met een verband aan zijn pootje. Hij keek naar de drukke autosnelweg en keek heel ongelukkig! Maar waarom?? 
De kinderen mochten eerst raden wat er aan de hand was. 
"Hij is misschien omver gereden!"
"Of hij heeft zich pijn gedaan in het bos!" 

De juf las het eerste blad voor uit het prentenboek en zo wisten we dat Haas eigenlijk aan de andere kant van de autosnelweg woont! Hij was nieuwsgierig en stak op een dag toch eens over. Maar een auto raakte hem en zo heeft  hij zijn poot bezeerd! 
Nu is hij heel ongelukkig aan de overkant van de snelweg! 

De kinderen worden in 5 groepen verdeeld en gaan nu hun eigen verteltafel opbouwen aan de hand van een opdrachtkaart..... aan het werk!! 

IMG 20180319 081823IMG 20180319 121117

De begrippen EERST - DAN - DAARNA worden ingeoefend op verschillende manieren. 

De juf geeft 3 opdrachten na elkaar en wij proberen ze alle drie na elkaar in de juiste volgorde uit te voeren. 
We maken zelf ook zinnen met deze woorden. En voeren de opdrachten correct na elkaar uit. 
bv. We gaan eerst springen, dan gaan we zitten en daarna klappen we in onze handen! 
bv. Teken eerst een hoofd met ogen neus en mond, dan de buik met  de armen, daarna de benen en voeten. 

We maken ook zelf een boekje waarin er 3 prenten staan. En moeten het verhaal daarna vertellen aan elkaar. 

IMG 20180319 114213IMG 20180319 114313