Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

Haas wil terug naar de overkant!! Want hier lopen alleen maar onvriendelijke dieren rond! 
Gelukkig is mol wel lief voor Haas. Hij zal haas helpen. 

Maar hoe geraakt Haas over die gevaarlijke autosnelweg???? 


1) We bedenken in groep een oplossing (alle oplossingen zijn goed).

2) We tekenen onze oplossing uit. 

3) We realiseren ons idee aan onze eigen verteltafel. 

IMG 20180320 143047IMG 20180320 160657

Haas stond in onze kring, met een verband aan zijn pootje. Hij keek naar de drukke autosnelweg en keek heel ongelukkig! Maar waarom?? 
De kinderen mochten eerst raden wat er aan de hand was. 
"Hij is misschien omver gereden!"
"Of hij heeft zich pijn gedaan in het bos!" 

De juf las het eerste blad voor uit het prentenboek en zo wisten we dat Haas eigenlijk aan de andere kant van de autosnelweg woont! Hij was nieuwsgierig en stak op een dag toch eens over. Maar een auto raakte hem en zo heeft  hij zijn poot bezeerd! 
Nu is hij heel ongelukkig aan de overkant van de snelweg! 

De kinderen worden in 5 groepen verdeeld en gaan nu hun eigen verteltafel opbouwen aan de hand van een opdrachtkaart..... aan het werk!! 

IMG 20180319 081823IMG 20180319 121117

De begrippen EERST - DAN - DAARNA worden ingeoefend op verschillende manieren. 

De juf geeft 3 opdrachten na elkaar en wij proberen ze alle drie na elkaar in de juiste volgorde uit te voeren. 
We maken zelf ook zinnen met deze woorden. En voeren de opdrachten correct na elkaar uit. 
bv. We gaan eerst springen, dan gaan we zitten en daarna klappen we in onze handen! 
bv. Teken eerst een hoofd met ogen neus en mond, dan de buik met  de armen, daarna de benen en voeten. 

We maken ook zelf een boekje waarin er 3 prenten staan. En moeten het verhaal daarna vertellen aan elkaar. 

IMG 20180319 114213IMG 20180319 114313

Een auteurslezing in de bibliotheek... tuurlijk willen we daar naartoe!!! 
Een prachtig verhaal over een man die de wereld rond reist, op zoek naar de grote liefde.... 
Hij komt in Afrika, Indië, Engeland.... Maar uiteindelijk is zijn grote liefde gewoon thuis = zijn mama!! Maar toch ook een beetje bij het buurmeisje :-) 

IMG 20180308 111337IMG 20180308 114327

Tijdens onze projectweek hield ik een workshop rond DRAMA = toneel spelen, iets of iemand anders zijn. 
Stap 1 : welke wilde dieren uit Afrika kennen we allemaal. Aan de hand van een raadselboek gingen we op zoek naar de  dieren. 20161119 154634 Small

Stap 2: Beleving van de dieren. We gaan de dieren uit het boek nabootsen. Hoe en wat doet een leeuw. We imiteren tot de juf de bellenkrans laat horen. Dan staan we stil. En zoeken we een ander dier om uit te beelden. 

20161119 155427 Small20161119 163754 Small

Stap 3 : We verkleden ons als een dier of Afrikaans kindje. We komen in het vierkant staan en als de juf de bellenkrans laat horen, staan we stil voor de foto. 
De kinderen van de derde kleuterklas, verzinnen eerst een verhaal bij hun dieren en moeten dit uitbeelden in hun stilstaande foto! 

20161120 15585620180302 113040

Alle foto's staan hieronder. 

Deze week gaan we ons volledig inleven in Afrikaanse kindjes die in Namibië naar school gaan. 
Elke morgen komen we in onze pyjama naar school. 
We wandelen eerst een grote tocht op het schooldomein samen met de juf. Net zoals de kinderen in Namibië met de juf te voet naar school komen. 
Daarna moeten we ons op school wassen en onze tanden poetsen. En iedereen moet zijn uniform aandoen. Elke dag hetzelfde. En pas op vrijdag worden alle uniformen gewassen... hopelijk smossen we niet teveel deze week :-). 
Daarna volgt een groot onthaal met kalenders in het Engels en met dansjes en liedjes! Heel fijn. 

IMG 20180228 093502

 

Dit schooljaar gaan we voor 'ELK KIND TELT WERELDWIJD'. 
Dankzij LUT (de buschauffeur) steunen we ook effectief een schooltje in Namibië. We doneren hen geld waarmee zij hele fijne dingen voor hun kinderen doen. Binnenkort kunnen we al een eerste mooi initiatief onthullen!! 

Aan de hand van een filmpje konden we zien dat die kinderen toch wel andere dingen doen dan wij op school. Zo komen ze allemaal te voet naar school met de juf. Sommigen vertrekken al om 6 uur 's morgens. 
De eerste week van ons thema gingen we enkele dingen bekijken en vergelijken. Hun huizen zijn hutten, zonder toiletten en douche. Hun gezin is veel groter en leven met veel meer samen in een dorp. Hun kleren zijn heel kleurrijk en op school dragen ze allemaal hetzelfde uniform. Onze huisdieren zien we daar niet, daar zien we vooral wilde dieren zoals giraffen, leeuwen, krokodillen, tijgers, olifanten.... 

IMG 20180222 113016IMG 20180222 113425IMG 20180222 115734IMG 20180222 115740