Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

Tijdens de jeugdboekenmaand verdiepen we ons in de leesboeken van jeugdschrijver Do Van Ranst.
Eerst zoeken we informatie pver deze auteur en verwerken we dit in een mindmap of een identiteitskaart van de schrijver.
Na het lezen van één van zijn boeken, maken we een creatieve verwerking van het gelezen boek.
We stellen de boeken aan mekaar voor en benoemen het als een topboek of een flopboek.
Hierbij houden we er rekening mee dat ieders smaak en interesse anders is.
Als kers op de taart mogen we naar de bib en krijgen we een lezing van Do Van Ranst.
We speelden ook een vragenquiz tegen andere scholen van Haaltert.
De school met de meeste juiste antwoorden ontvangt een boekenpakket. Duimen jullie mee?

IMG 3949

Manu Adriaens is journalist en auteur. Hij woont in Vlierzele en kwam een lezing geven in onze klas.
De leerlingen hadden vragen voorbereid, waarop hij uitgebreid antwoordde.
Hij leerde de leerlingen begrippen als: freelance, deadline, archief, persplaat, onregelmatige uren, paparazzi, exclusief, primeur, komkommertijd,...
De kinderen waren heel aandachtig, want tussendoor stelde hij quizvragen. Ze behaalden 4/5, de beste score van de week!

manu adriaens

Mussenzele

Woensdagochtend. Het was aan het regenen dus we konden niet met de fiets. Gelukkig kwam het goede nieuws dat Nico onze buschauffeur ons kon vervoeren. In de ochtend kregen we al wat uitleg over het museum Mussenzele. En dan om kwart over 9 vertrokken we.

Aangekomen bij het museum kregen we een hartelijk ontvangst door Rik en Roos. Rik en Roos zijn de eigenaars. Rik toonde ons meteen de ingang van het museum. Als eerste vertelde hij over de ambachten van vroeger. Ambachten zijn beroepen van vroeger. Een paar voorbeelden van beroepen van vroeger zijn:

- meubelmaker

- smid

-tonnenmaker

-wielenmaker

-….

Dan gingen we naar zijn zolder. Daar werd nog een stukje van het beroep van landbouwer  getoond. Daarna gingen we naar de kapper van vroeger kijken. We hebben daar de eau de cologne gezien en geroken. De eau de cologne was de parfum die iedereen gebruikte.

In de tijd van vroeger hadden ze nog geen technologie. Dus waar moesten zijn hun dan mee bezighouden? Dat zagen we bij het stukje ontspanning. We zagen spelletjes zoals :

- de tol

- een jojo

-….

Ook zagen we camera’s van vroeger. Zoals de polaroidcamera. Die is nu ook terug in, maar dan wel in een modernere versie.

Dan zagen we de school van vroeger. Vroeger werden ze  anders behandeld dan nu. Het was raar om te zien hoe flink ze daar moesten zijn. Of anders  kregen ze straffen waar wij nu van denken dat die kindermishandeling zijn.

De  vrouwen van vroeger konden toen niet werken want zij moesten thuis het huishouden doen en voor hun kinderen zorgen. Want vroeger waren de gezinnen  anders dan nu. Nu hebben we per gezin 1, 2 of heel af en toe  3 of 4 kinderen. Toen was het normaal dat ze meer dan 3 kinderen in hun gezin hadden.

Op het einde dan kregen we nog een lekker drankje en mochten we nog wat in de tuin spelen. Daarna gingen we weer met de bus naar school.

Febe

 

 

 

Mini-museum Mussenzele

Woensdag 7 maart 2018

Deze voormiddag gingen we naar het mini-museum Mussenzele.

Eerst heeft de juf uitleg gegeven over wat het museum gaat. Dan zijn we met de bus vertrokken naar het museum. Het museum gaat over de jaren ‘40 tot de jaren ‘60. Het museum ligt in Haaltert. De straat heet Mussenzele. Onze school ligt ook in Haaltert. Dus het was niet zo ver weg .

Eens er aangekomen nam Rik (de eigenaar) ons mee naar het eerste gedeelte van het museum. Daar zagen we hoe ze tonnen in elkaar staken en hoe een smid te werk ging. Daarna zijn we gaan kijken hoe de boeren toen leefden en hoe de mensen zich toen schminkten en hun haar deden.

Toen we dat allemaal hadden gezien, gingen we naar het ontspanningsgedeelte. Daar zagen we hoe de kinderen speelden. Dan gingen we een klein klasje binnen. Daar zagen we vier bankjes van toen, een typmachine, landkaarten en nog veel meer. We hebben ook geleerd welke straffen ze toen kregen. Een geluk dat wij nu anders leven!

Wanneer we klaar waren met alles te onderzoeken wat daar lag, gingen we naar het voorlaatste gedeelte. Daar zagen we hoe een gezin leefde. Het was zo raar om te zien, want je moet wel beseffen dat dit nog onze tijd is. Dat onze voorouders zo hebben geleefd.

Dan gingen we naar het laatste gedeelte. Daar werd ons verteld dat iedereen toen moest geloven in God.

Dan kregen we een sapje dat Rik en zijn vrouw zelf hebben gemaakt. Er zat appel in, peer en kers. Het was heerlijk! Toen hebben we nog een beetje in hun tuin mogen spelen, terwijl we aan het wachten waren op de bus.

Eenmaal op school hebben we nog gepraat over het museum.

Lena

IMG 3757

De kinderen van het 6de leerjaar zijn begonnen aan de praktische proeven voor OVSG (eindtoetsen 6de leerjaar).
Voor techniek maakten ze een zoötroop.
Dit is een technisch systeem die ervoor zorgt dat je van stilstaande beelden een bewegend beeld maakt.
De kinderen werkten in duo en volgden een stappenplan.
Ze stelden hun zoötroop voor aan de leerlingen van het 5de leerjaar.
De resultaten zijn te bekijken in ons techniekhoekje en op ons STEM-bord.

IMG 3771

IMG 3770

IMG 3769

Een dagje met de pyjama naar school.
Niet zomaar een verkleedpartijtje, maar stilstaan bij alle Bednetters.

IMG 3782

IMG 3783

IMG 3788

 

Jullie wisten al dat we een hele leuke tijd beleefden met ons carnavalsliedje van de derde graad. 
We deden ook mee aan een wedstrijd van 'beste carnavalssong van 2018'.
En...we behaalden de 2de prijs. De organisatie kwam onze trofee persoonlijk overhandigen.
Hij kreeg een mooi plaatsje in onze klas.

IMG 3758

IMG 3759

 

Ons veilig begeven in het verkeer is heel belangrijk.
Daarom leerden we de dode hoek kennen.
We hebben zelf ervaren dat een vrachtwagenchauffeur een voetganger of fietser op sommige plaatsen niet kan zien. Die plaatsen noemen we de dode hoek.
Wij weten alvast waar we ons niet mogen begeven in de nabijheid van een vrachtwagen, bus of tractor.

 

IMG 3619

IMG 3621

IMG 3622

IMG 3623

 

Met zijn allen kijken de leerlingen uit naar de lessen seksuele opvoeding.
En als afsluiter van dit 'ik word groot-thema' gaan we naar 'Het huis van Kina' in Gent.
Daar is een tentoonstelling 'Ik zag 2 beren...', over verliefdheid, puberteit, seksualiteit, weerbaarheid,...
Deze interactieve tentoonstelling beleven we samen met een gids.

IMG 3612

DSC 0313

DSC 0289

DSC 0226

 

Op dinsdag 6 februari ging de eerste prins- en prinsesverkiezing door in De Krekel.
In onze klas waren er drie durvers die zich kandidaat stelden: Febe, Lena en Lize.
Febe verbaasde iedereen met haar danstalent en haar uitgesproken mimiek.
Lena zong over juffrouw Wendy die haar de carnavalsmicrobe doorgaf.
Lize pracht een prachtige show en schitterde als een echte prinses.
De jury verkoos Lena als prinses carnaval 2018 van De Krekel.
Jef, van het derde leerjaar, werd prins carnaval 2018 van De krekel.

Carnaval vieren is super!
Maar vanwaar komt vastenavond? Hoe was het vroeger? ....
We gingen in het stedelijk museum van Aalst het carnavalsmuseum bezoeken. Gids Bart maakte ons wegwijs.
Daarna gingen we een kijkje nemen naar het hart van carnaval, de werkhallen.
Bij het openenen van de eerste poort, vielen de monden van de kinderen wijd open.
Wat een talent was hier verzameld.
Er was ook een grote verbazing dat dit alles volgende week zondag al zou meerijden in de stoet ;-)

IMG 3171