Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

Waw! We kregen antwoord op onze brief naar koningin Mathilde.
We zijn dan ook heel fier op ons persoonlijk antwoord vanuit het koninklijk paleis.
Super! En de foto van de koningin krijgt een mooi plaatsje in onze klas.

antwoord Mathilde

Djapo, de organisatie die ons helpt om een echte kinderrechtenschool te worden, was te gast in onze klas.
Ze leerden ons creatief denken over seizoensgroenten en seizoensfruit van bij ons.
Uit alle ideeën koos de klas één idee om uit te werken.
De meeste stemmen gingen naar: hapjes maken met seizoensfruit of seizoensgroenten van bij ons en deze laten proeven aan alle leerlingen.
Net voor de paasvakantie bedachten de leerlingen voor elk seizoen haalbare hapjes met groenten en fruit.
Zij werkten dit creatief uit. 
De hapjes met zomerfruit en zomergroenten gaan we alvast uitproberen op het einde van het schooljaar.

IMG 4009

Onze klas heeft een prijs gewonnen.
Vorige week namen we deel aan de quiz, die de bib organiseerde over Do Van Ranst.
Onze klas won met ruime voorsprong van de andere scholen. En daar zijn we heel fier op!
We deden dan ook ons best om zoveel mogelijk te weten over deze auteur. (Lees in een vorig bericht.)
Vanaf nu kunnen we de reeks 'Samuel' lezen uit onze klasbib. Do signeerde onze boeken.

klein

 

Wij zijn leerlingen van de 3de graad van basisschool De Krekel. Wij werken al twee jaar rond kinderrechten op onze school en daarvoor worden we binnenkort beloond. We krijgen namelijk het label van kinderrechtenschool. Daar zijn we best fier op omdat we de eerste school  in onze regio zijn met die titel.
Om kinderrechtenschool te worden hebben we in die twee jaar veel activiteiten en projecten gedaan rond de rechten van het kind. Eén van deze activiteiten was ‘de warmste wandeling’. De opbrengst van deze wandeling was voor een schooltje in Namibië, want daar was onze buschauffeur Lut op reis geweest. Wij vonden het heel fijn deze kinderen te steunen omdat elk kind recht heeft op onderwijs.
Op school maakten we ook ‘een goedmaakhut’. Hier kunnen we dingen uitpraten, ruzies oplossen,…
Die is ontworpen door de leerlingen en toont dat wij ‘het recht op inspraak en een eigen mening’ belangrijk vinden. Ook ‘het recht op samenkomen’ hoort hier bij.
Wij vinden onze school een waardige kinderrechtenschool omdat hier op school elk kind telt, ook wereldwijd. We zijn dan ook fier dat onze school op vrijdag 4 mei het label van kinderrechtenschool ontvangt. Die dag vieren we feest met een heuse wereldmarkt met kraampjes, workshops, muziek, dans,… Dit alles gebracht door leerlingen, ouders en leerkrachten.
Het zou voor ons een eer zijn mocht U op die dag kunnen langskomen om samen met ons het label van kinderrechtenschool in ontvangst te nemen. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat ook  U de kinderrechten heel belangrijk vindt.

Dit is één van de brieven die werd geschreven door de leerlingen van de 3de graad.
Zij nodigden heel wat mensen uit, op onze wereldmarkt op vrijdag 4 mei. Met hun brieven hopen zij bezoek te krijgen van koningin Mathilde, minister Hilde Crevits, algemeen directeur dhr. Michotte, de Raad van bestuur van scholengroep 19, Koen Wauters van PLAN, de burgemeester en de schepenenen van Haaltert, Ketnet, TV-Oost, verschillende kranten,....en natuurlijk ook jullie uit.

IMG 3988

Voor de start van onze projectweek 'Ieder kind telt wereldwijd' gingen we een kijkje nemen welke kinderen uit onze klas of hun ouders geboren zijn in een ander land.
Zo kwamen we bij de landen: Guinea, Congo en Marokko in Afrika en Peru in Zuid-Amerika.
Met deze landen gingen we in groep aan de slag.
We zochten allerlei informatie over het land, maar gingen ons ook verdiepen over het onderwijs in dat land.
Gedurende de projectweek werkten de leerlingen aan een tentoonstelling over hun land. 
Op vrijdagnamiddag werd de tentoonstelling geopend.
Elk groepje gaf uitleg over hun land, zorgde  voor een lekkere specialiteit om te proeven en er was ook telkens een opdracht voorzien.
De bezoekers waren alvast enthousiast.
We kregen tijdens de projectweek ook een mand met Afrikaans fruit en groenten.
Deze werden gedurende de week benoemd, geproefd en gesmaakt. Een dikke dankjewel!

IMG 3922.

Tijdens de jeugdboekenmaand verdiepen we ons in de leesboeken van jeugdschrijver Do Van Ranst.
Eerst zoeken we informatie pver deze auteur en verwerken we dit in een mindmap of een identiteitskaart van de schrijver.
Na het lezen van één van zijn boeken, maken we een creatieve verwerking van het gelezen boek.
We stellen de boeken aan mekaar voor en benoemen het als een topboek of een flopboek.
Hierbij houden we er rekening mee dat ieders smaak en interesse anders is.
Als kers op de taart mogen we naar de bib en krijgen we een lezing van Do Van Ranst.
We speelden ook een vragenquiz tegen andere scholen van Haaltert.
De school met de meeste juiste antwoorden ontvangt een boekenpakket. Duimen jullie mee?

IMG 3949

Manu Adriaens is journalist en auteur. Hij woont in Vlierzele en kwam een lezing geven in onze klas.
De leerlingen hadden vragen voorbereid, waarop hij uitgebreid antwoordde.
Hij leerde de leerlingen begrippen als: freelance, deadline, archief, persplaat, onregelmatige uren, paparazzi, exclusief, primeur, komkommertijd,...
De kinderen waren heel aandachtig, want tussendoor stelde hij quizvragen. Ze behaalden 4/5, de beste score van de week!

manu adriaens

Mussenzele

Woensdagochtend. Het was aan het regenen dus we konden niet met de fiets. Gelukkig kwam het goede nieuws dat Nico onze buschauffeur ons kon vervoeren. In de ochtend kregen we al wat uitleg over het museum Mussenzele. En dan om kwart over 9 vertrokken we.

Aangekomen bij het museum kregen we een hartelijk ontvangst door Rik en Roos. Rik en Roos zijn de eigenaars. Rik toonde ons meteen de ingang van het museum. Als eerste vertelde hij over de ambachten van vroeger. Ambachten zijn beroepen van vroeger. Een paar voorbeelden van beroepen van vroeger zijn:

- meubelmaker

- smid

-tonnenmaker

-wielenmaker

-….

Dan gingen we naar zijn zolder. Daar werd nog een stukje van het beroep van landbouwer  getoond. Daarna gingen we naar de kapper van vroeger kijken. We hebben daar de eau de cologne gezien en geroken. De eau de cologne was de parfum die iedereen gebruikte.

In de tijd van vroeger hadden ze nog geen technologie. Dus waar moesten zijn hun dan mee bezighouden? Dat zagen we bij het stukje ontspanning. We zagen spelletjes zoals :

- de tol

- een jojo

-….

Ook zagen we camera’s van vroeger. Zoals de polaroidcamera. Die is nu ook terug in, maar dan wel in een modernere versie.

Dan zagen we de school van vroeger. Vroeger werden ze  anders behandeld dan nu. Het was raar om te zien hoe flink ze daar moesten zijn. Of anders  kregen ze straffen waar wij nu van denken dat die kindermishandeling zijn.

De  vrouwen van vroeger konden toen niet werken want zij moesten thuis het huishouden doen en voor hun kinderen zorgen. Want vroeger waren de gezinnen  anders dan nu. Nu hebben we per gezin 1, 2 of heel af en toe  3 of 4 kinderen. Toen was het normaal dat ze meer dan 3 kinderen in hun gezin hadden.

Op het einde dan kregen we nog een lekker drankje en mochten we nog wat in de tuin spelen. Daarna gingen we weer met de bus naar school.

Febe

 

 

 

Mini-museum Mussenzele

Woensdag 7 maart 2018

Deze voormiddag gingen we naar het mini-museum Mussenzele.

Eerst heeft de juf uitleg gegeven over wat het museum gaat. Dan zijn we met de bus vertrokken naar het museum. Het museum gaat over de jaren ‘40 tot de jaren ‘60. Het museum ligt in Haaltert. De straat heet Mussenzele. Onze school ligt ook in Haaltert. Dus het was niet zo ver weg .

Eens er aangekomen nam Rik (de eigenaar) ons mee naar het eerste gedeelte van het museum. Daar zagen we hoe ze tonnen in elkaar staken en hoe een smid te werk ging. Daarna zijn we gaan kijken hoe de boeren toen leefden en hoe de mensen zich toen schminkten en hun haar deden.

Toen we dat allemaal hadden gezien, gingen we naar het ontspanningsgedeelte. Daar zagen we hoe de kinderen speelden. Dan gingen we een klein klasje binnen. Daar zagen we vier bankjes van toen, een typmachine, landkaarten en nog veel meer. We hebben ook geleerd welke straffen ze toen kregen. Een geluk dat wij nu anders leven!

Wanneer we klaar waren met alles te onderzoeken wat daar lag, gingen we naar het voorlaatste gedeelte. Daar zagen we hoe een gezin leefde. Het was zo raar om te zien, want je moet wel beseffen dat dit nog onze tijd is. Dat onze voorouders zo hebben geleefd.

Dan gingen we naar het laatste gedeelte. Daar werd ons verteld dat iedereen toen moest geloven in God.

Dan kregen we een sapje dat Rik en zijn vrouw zelf hebben gemaakt. Er zat appel in, peer en kers. Het was heerlijk! Toen hebben we nog een beetje in hun tuin mogen spelen, terwijl we aan het wachten waren op de bus.

Eenmaal op school hebben we nog gepraat over het museum.

Lena

IMG 3757

De kinderen van het 6de leerjaar zijn begonnen aan de praktische proeven voor OVSG (eindtoetsen 6de leerjaar).
Voor techniek maakten ze een zoötroop.
Dit is een technisch systeem die ervoor zorgt dat je van stilstaande beelden een bewegend beeld maakt.
De kinderen werkten in duo en volgden een stappenplan.
Ze stelden hun zoötroop voor aan de leerlingen van het 5de leerjaar.
De resultaten zijn te bekijken in ons techniekhoekje en op ons STEM-bord.

IMG 3771

IMG 3770

IMG 3769

Een dagje met de pyjama naar school.
Niet zomaar een verkleedpartijtje, maar stilstaan bij alle Bednetters.

IMG 3782

IMG 3783

IMG 3788