Houden van kinderen...

Ik ben een kind
nog maar een kind
kind helemaal
zoals alleen een kind, kind kan zijn
ik ben een kind
en heb een droom
zoals alleen een kind een droom kan hebben
ik wil varen over de zeeën
de sterren mijn horizon
de zon mijn kracht
de maan mijn toeverlaat...

Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

Deze week brachten we een bezoekje aan de bib om een tabletspel te spelen.
Met het tabletspel van de bib test je heel wat vaardigheden en kennis. 
Dat begrijpend lezen heel belangrijk is, kwam weer eens tot uiting. Ook samenwerkinen was een must.
We leerden het reglement van de bib beter kennen, leerden boeken zoeken, leerden de catalogus gebruiken,...
Er waren 17 rondes en de bibliothecaris zei dat niemand dit ooit al af kreeg en dat dit ook niet de bedoeling was.
De groepjes kregen 50 minuten tijd om de vragen op de tablet op te lossen. Ze konden zelf de tijd in het oog houden en ze zagen op welke plaats hun groepje zich bevond.
Ieder groepje deed zijn uiterste best en kwam tot een goed resultaat.
Eén groepje slaagde erin alles op te lossen binnen de tijd, tot grote verwondering van de bibliothecaris. Wat een verrassing!
Proficiat, 3de graad van De Krekel en in het bijzonder het groepje van Lize (L6), Amy en Noor!

IMG 9721

 

 

 

De Dag van de Actieve Burger

Actief burgerschap is voor ons geen loos begrip. Elke klas organiseerde vandaag acties waarmee ze een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Door op eenzelfde dag iets betekenisvols te doen voor de samenleving groeien wij tot echte wereldburgers.
De leerlingen van de 3de graad  bezochten vandaag rvt Denderrust in Herdersem. Zij mochten meehelpen als vrijwilliger in de dagelijkse organisatie van een rust- en verzorgingstehuis.
Na een korte uitleg over wat een rvt is en wie er werkt, gingen de leerlingen zelf aan de slag.
Ze werden in groepjes verdeeld en gingen naar de verschillende afdelingen.
Sommige leerlingen maakten fruitsla, anderen bedeelden de soep. Er lazen leerlingen de krant voor, een groepje hielp bij het koken, anderen hielpen bij de vaat.
Heel wat kinderen maakten tijd voor een babbel met de bewoners. 
De leerlingen vonden dit een hele ervaring. Sommigen besloten zelfs om in de vakantie vrijwillig eens langs te gaan naar het rvt.
De leerlingen toonden veel respect voor de bewoners en het personeel. Dankjewel aan rvt Denderrust voor het warme ontvangst en de organisatie!

IMG 8958

Dit jaar kwamen we extra gemotiveerd in pyjama naar school op 15 maart.
Onze klas weet nu heel goed wat Bednet is. Wij weten er alles over omdat er in onze klas een leerling is die soms les volgt via Bednet.
Wij nodigden de kinderen van het 3de en 4de leerjaar uit om onze kennis met hen te delen.
We vertelden hen wat Bednet is, waarom het pyjamadag is, waarom Bednet nuttig is en hoe het werkt.
Wij hebben alvast een hart voor Bednet, want elk kind heeft recht op onderwijs!

IMG 8741

IMG 8747

Elk jaar komt er tijdens de jeugdboekenmaand een kinderauteur een lezing geven in de bib.
Dit jaar was Jef Aerts aan de beurt.
We zochten in de klas uit wie Jef Aerts is, wat hij al schreef,...
We konden vooraf luisteren naar een verhaal dat de juf voorlas of we konden ook zelf een boek van hem lezen.
Iedereen maakte een creatieve verwerking rond deze schrijver. Deze kan je bekijken in onze leeshoek.
Tijdens de lezing in de bib merkten we dat Jef Aerts niet alleen een goede schrijver is, maar ook een goede verteller en een topmuzikant.
De leerlingen hingen dan ook aan zijn lippen.
Op het einde namen we deel aan een quiz. Duimen jullie mee voor de overwinning van onze klas?

 

IMG 8730

IMG 8731

Hoe kan je een schooldag fijner beginnen dan met een complimentje?
Elke leerling werd verrast met een compliment op zijn bank.
De leerlingen kregen gedurende de dag de kans om zelf  complimenten te schrijven of ze konden een gratis complimentje knippen.
De juf was op 1 maart extra gul met complimenten. Er werd zelfs met een pluim geschreven in de klas.
De dag werd afgesloten met een pluim voor iedereen, want jij bent de max!

IMG 8472

 

IMG 8473

IMG 8474

Al enkele jaren doen we mee aan de nationa pyjamadag van Bednet.
Tijdens de wintermarkt verkochten we tijdens de warmste week een gezelschapsspel ten voordele van Bednet.
Bednet is ons dus niet ongekend.
Maar nu wordt dit toch wel iets heel bijzonder voor onze klas. 
Sedert deze maand zorgt Bednet ervoor dat onze klasgenoot Romano ook de lessen kan meevolgen wanneer hij wegens medische redenen niet op school kan zijn.
De leerlingen zetten de Bednetcomputer, camara en microfoon zelf aan.
De volledige uitleg en de werking van Bednet werd besproken met Bieke van Bednet
Wij ervaren nu dat Bednet zeker nodig is voor langdurig zieke leerlingen en doen zeker weer mee aan de nationale pyjaladag op vrijdag 15 maart!

IMG 8248

IMG 8251

Groentopia wordt elk jaar een stukje mooier en uitgebreider.
Jean-Pierre zorgt dit jaar voor nieuwe wilgenhutten op de speelweide.
Bij het boren van de gaten kwam hij heel snel grondwater tegen.
Tijd om ter plekke te gaan om dit te bekijken.
We gingen door middel van stokken meten vanaf welke diepte er grondwater was.


IMG 8270

IMG 8271

Het zonnetje is al vaak te zien, dus wordt er nog meer gebruik gemaakt van Groentopia.
Tijd om nog meer te spelen en te zorgen voor de peuters.
De peuters krijgen een nieuwe meti of peti. Ze zijn meteen entousiast om samen een bewegingsparcours af te leggen.
De jongens en meisjes van het 5de en 6de leerjaar gaan heel zorgzaam met de kleinste Krekels om.
Dit is alvast een goed start van de BLOSWEEK!

 

IMG 8328

IMG 8330

Op gedichtendag schreven alle leerlingen een gedicht naar keuze.
Ze droegen dit gedicht in de klas voor.
Daarna mochten ze vrijwillig deelnemen aan de gedichtenwedstrijd op school.
De gedichtenjury bestond uit de directeur, juf Petra, juf Katrien (L2 De Grasspriet) en de leerlingen van het kinderparlement.
Liam en Lize wonnen de gouden pen voor de 3de graad.
Iedereen verdient een dikke pluim voor al dat poëzietalent in de klas!
IMG 8241 1

IMG 8230 1

Bewegend leren, leren in de openlucht zorgt voor meer motivatie motivatie, gezonde lucht, leerstof die beter blijft hangen,....
In deze outdoor-activiteit worden de geleerde bomen en hun kenmerken ingeoefend.
We spelen het spel 'Wie ben ik?'.  
Spel 1: Er worden kenmerken gezegd? Bij 'Wie ben ik?' lopen de kinderen zo snel mogelijk naar de juiste boom.
Spel 2: De leerkracht of een leerling neemt een fiche van een boom. Ze stellen ja/nee-vragen en wanneer ze weten welke boom het is, lopen ze naar de juiste foto.
Spel 3: Per groep krijgen de leerlingen 1 foto van een boom. Ze zeggen 3 kenmerken die specifiek bij hun boom past, waardoor de anderen hun boom kunnen raden.
In de toekomst willen we nog meer onze groene ruimte gebruiken voor outdoor learning.
IMG 8099

IMG 8100

IMG 8104

IMG 8108