Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

Dit jaar kwamen we extra gemotiveerd in pyjama naar school op 15 maart.
Onze klas weet nu heel goed wat Bednet is. Wij weten er alles over omdat er in onze klas een leerling is die soms les volgt via Bednet.
Wij nodigden de kinderen van het 3de en 4de leerjaar uit om onze kennis met hen te delen.
We vertelden hen wat Bednet is, waarom het pyjamadag is, waarom Bednet nuttig is en hoe het werkt.
Wij hebben alvast een hart voor Bednet, want elk kind heeft recht op onderwijs!

IMG 8741

IMG 8747

Elk jaar komt er tijdens de jeugdboekenmaand een kinderauteur een lezing geven in de bib.
Dit jaar was Jef Aerts aan de beurt.
We zochten in de klas uit wie Jef Aerts is, wat hij al schreef,...
We konden vooraf luisteren naar een verhaal dat de juf voorlas of we konden ook zelf een boek van hem lezen.
Iedereen maakte een creatieve verwerking rond deze schrijver. Deze kan je bekijken in onze leeshoek.
Tijdens de lezing in de bib merkten we dat Jef Aerts niet alleen een goede schrijver is, maar ook een goede verteller en een topmuzikant.
De leerlingen hingen dan ook aan zijn lippen.
Op het einde namen we deel aan een quiz. Duimen jullie mee voor de overwinning van onze klas?

 

IMG 8730

IMG 8731

Hoe kan je een schooldag fijner beginnen dan met een complimentje?
Elke leerling werd verrast met een compliment op zijn bank.
De leerlingen kregen gedurende de dag de kans om zelf  complimenten te schrijven of ze konden een gratis complimentje knippen.
De juf was op 1 maart extra gul met complimenten. Er werd zelfs met een pluim geschreven in de klas.
De dag werd afgesloten met een pluim voor iedereen, want jij bent de max!

IMG 8472

 

IMG 8473

IMG 8474

Al enkele jaren doen we mee aan de nationa pyjamadag van Bednet.
Tijdens de wintermarkt verkochten we tijdens de warmste week een gezelschapsspel ten voordele van Bednet.
Bednet is ons dus niet ongekend.
Maar nu wordt dit toch wel iets heel bijzonder voor onze klas. 
Sedert deze maand zorgt Bednet ervoor dat onze klasgenoot Romano ook de lessen kan meevolgen wanneer hij wegens medische redenen niet op school kan zijn.
De leerlingen zetten de Bednetcomputer, camara en microfoon zelf aan.
De volledige uitleg en de werking van Bednet werd besproken met Bieke van Bednet
Wij ervaren nu dat Bednet zeker nodig is voor langdurig zieke leerlingen en doen zeker weer mee aan de nationale pyjaladag op vrijdag 15 maart!

IMG 8248

IMG 8251

Groentopia wordt elk jaar een stukje mooier en uitgebreider.
Jean-Pierre zorgt dit jaar voor nieuwe wilgenhutten op de speelweide.
Bij het boren van de gaten kwam hij heel snel grondwater tegen.
Tijd om ter plekke te gaan om dit te bekijken.
We gingen door middel van stokken meten vanaf welke diepte er grondwater was.


IMG 8270

IMG 8271

Het zonnetje is al vaak te zien, dus wordt er nog meer gebruik gemaakt van Groentopia.
Tijd om nog meer te spelen en te zorgen voor de peuters.
De peuters krijgen een nieuwe meti of peti. Ze zijn meteen entousiast om samen een bewegingsparcours af te leggen.
De jongens en meisjes van het 5de en 6de leerjaar gaan heel zorgzaam met de kleinste Krekels om.
Dit is alvast een goed start van de BLOSWEEK!

 

IMG 8328

IMG 8330

Op gedichtendag schreven alle leerlingen een gedicht naar keuze.
Ze droegen dit gedicht in de klas voor.
Daarna mochten ze vrijwillig deelnemen aan de gedichtenwedstrijd op school.
De gedichtenjury bestond uit de directeur, juf Petra, juf Katrien (L2 De Grasspriet) en de leerlingen van het kinderparlement.
Liam en Lize wonnen de gouden pen voor de 3de graad.
Iedereen verdient een dikke pluim voor al dat poëzietalent in de klas!
IMG 8241 1

IMG 8230 1

Bewegend leren, leren in de openlucht zorgt voor meer motivatie motivatie, gezonde lucht, leerstof die beter blijft hangen,....
In deze outdoor-activiteit worden de geleerde bomen en hun kenmerken ingeoefend.
We spelen het spel 'Wie ben ik?'.  
Spel 1: Er worden kenmerken gezegd? Bij 'Wie ben ik?' lopen de kinderen zo snel mogelijk naar de juiste boom.
Spel 2: De leerkracht of een leerling neemt een fiche van een boom. Ze stellen ja/nee-vragen en wanneer ze weten welke boom het is, lopen ze naar de juiste foto.
Spel 3: Per groep krijgen de leerlingen 1 foto van een boom. Ze zeggen 3 kenmerken die specifiek bij hun boom past, waardoor de anderen hun boom kunnen raden.
In de toekomst willen we nog meer onze groene ruimte gebruiken voor outdoor learning.
IMG 8099

IMG 8100

IMG 8104

IMG 8108

De actie om elke dag ons fluohesje te dragen was een groot succes. Onze klasposter was heel snel vol.
Misschien winnen we hiermee een prijs. Maar onze veiligheid is het allerbelangrijkste.
Proficiat aan alle leerlingen en een dikke duim voor zij die elke dag hun fluohesje droegen.

fluo

 

Het lijkt een beetje 'met de blokjes spelen' en dat in het 5de leerjaar?
Maar dankzij een uitgebouwde lego-klas in het PTI van Zottegem kunnen de leerlingen naar hartelust bouwen. Zij proberen allerlei technieken uit via stappenplannen en heel veel materiaal.
Lukt het niet? Ze proberen opnieuw, helpen elkaar en onderzoeken wat er fout zat. En hele voormiddag STEM, dat vindt het 5de leerjaar top.

IMG 8025

IMG 8026

IMG 8027