Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

De kinderen gaan zelfstandig op zoek naar informatie over WOII. Het is fantastisch te zien hoeveel ze hierover kunnen vertellen na hun opzoekingswerk. 
Ze gaan ook creatief aan de slag. In de klas kan je al hun creatieve werken over WOII bewonderen, van een krant, een strip, een tank, een gedicht, tot allerlei posters,...
We bezochten ook het WOII-museum in Haaltert, De Patrijs. De gedenksteen aan de kerk, voor alle gesneuvelden tijdens WOII en het hoofdkwartier van het verzet in de Hoogstraat weten we nu ook zijn.

IMG 7989 

Een instrument leren bespelen lijkt heel moeilijk. Maar met een ukelele leren spelen, lukt meestal iets vlotter.
Op een gezellige namiddag in december kregen de leerlingen van L5 en L6 een workshop 'ukelele'.
Ze leerde stap voor stap het instrument kennen, het vasthouden en bespelen.
We merkten als snel dat je met 3 akkoorden al heel wat liedjes kan spelen.
Het resultaat kan je horen op onze facebookpagina 'ouders de krekel en de grasspriet'.
Een paar leerlingen kochten zelf een instrument en gaven hun eerste mini-concert tijdens de wintermarkt.

IMG 7700

IMG 7701

IMG 7703

We brengen regelmatig een bezoekje aan de bib in Haaltert.
Ook in onze klasbib staan heel wat verschillende soorten boeken.
De voorbije weken lazen we een leesboek die we leenden uit de bib in Haaltert.
Dit boek gingen we kort aan mekaar voorstellen.
Na anderhalve minuut werd er doorgeschoven.
We schreven telkens de titel en de auteur van het boek op en kort wat we ervan vonden en wat we wilden onthouden.
Na de speeddating met de gelezen boeken, maakten we aan de hand van onze notities een top 3.
Deze top 3 kunnen we gebruiken om bij ons volgend bibbezoek een nieuw boek te kiezen.
Dankzij het speeddaten leerden we in korte tijd heel wat boeken kennen.

IMG 7644


 

 IMG 7645

IMG 7646

IMG 7647

IMG 7648

IMG 7649

IMG 7651

 

-Een prentenboek kiezen voor een peuter of een kleuter.
-Oefenen van het expressief voorlezen van een verhaal.
-Bij prenten kunnen vertellen.
-Eenvoudige vragen leren stellen.
-De aandacht van een peuter of kleuter zo lang mogelijk behouden...
Dit zijn een aantal vaardigheden die de meti's en peti's inoefenden tijdens de voorleesopdracht.
De peuters en kleuters voelden de geborgenheid van hun meti of peti, een mooi moment.

IMG 7618

IMG 7620

IMG 7638

-Een prentenboek kiezen voor een peuter of een kleuter.
-Oefenen van het expressief voorlezen van een verhaal.
-Bij prenten kunnen vertellen.
-Eenvoudige vragen leren stellen.
-De aandacht van een peuter of kleuter zo lang mogelijk behouden...
Dit zijn een aantal vaardigheden die de meti's en peti's inoefenden tijdens de voorleesopdracht.
De peuters en kleuters voelden de geborgenheid van hun meti of peti, een mooi moment.

IMG 7618

IMG 7620

IMG 7638

Op 18 oktober was het YOUCA Action Day. Dan engageren studenten uit het 5de middelbaar zich om, op een schooldag, te gaan werken. Het loon dat ze die dag verdienen, 50 euro, gaat naar projecten van geëngageerde jongeren wereldwijd.

 YOUCA en Plan International België hebben 1 duidelijk doel voor ogen : een duidelijke impact teweegbrengen op de vooruitzichten van jongeren en specifiek van meisjes in Nueva Prosperina, één van de meest achtergestelde wijken van Guayaquil, Ecuador.

Bij ons op school kwam Lana Roggeman werken. Zij gaf er in de lagere school initiatie Engels. Voor ons was dit een voorsmaakje van de lessen Engels in het middelbaar onderwijs.

IMG 7425

IMG 7427

Vandaag maakten we uitgebreid gebruik van het openbaar vervoer. Het plan was om ons te verplaatsen met de metro. Maar door de ontruiming van De Brouckère en Rogier, waren we op alternatieven aangewezen... Maar eind goed al goed... we zijn er geraakt!

We bezochten

- COOP: workshops rond technoek en muzische vorming

- VRT

Het kinderparlement zorgt voor democratie en inspraak op onze school.
Per klas (vanaf het 3de leerjaar) zijn er 2 afgevaardigden die alle leerlingen op school vertegenwoordigen.
In het 5de leerjaar stelden Zena, Keano, Camille en Senne zich kandidaat. Zena is nieuw, maar toonde meteen haar capaciteiten als goede spreker.
In het 6de leerjaar deden Klaartje, Noura en Lize dit.
Ze maakten allen een fijne affiche en op maandag 24 september stelden ze zich voor aan alle leerlingen van de lagere school.
Op vrijdag 28 september volgde in de voormiddag de anonieme stemming. Net voor het schooleinde was de uitslag bekend.
Voor het 5de leerjaar mogen Senne en Camille het lint dragen en voor het 6de leerjaar zijn dit Noura en Lize.
Proficiat! Maar zeker ook veel respect voor alle deelnemers, want soms was het toch wel heel nipt!

IMG 7084

Tijdens de strapdag is veiligheid onze priotiteit!
Met het fluohesje van de school zorgen we er alvast voor dat we gezien worden.
We leren de verschillende soorten verkeersborden en hun betekenis.
We weten nu ook veel meer over zone 30.
En we oefenden op het behendigheidsparcours.
In de 3de graad maken we regelmatig een fietstocht. Fietsbehendigheid, kennis van de verkeersregels en zorgen voor onze veiligheid zijn dus heel belangrijk. 
Wij gaan alvast voor een veilig schooljaar!

strapdag