Samen bouwen we aan het wonder dat KIND heet.

krekel afbeelding

Dit schooljaar staat LEZEN in de focus...
Met een boekje in de hand, wordt het écht wel heel plezant!

Elke maand plaatsen we een auteur in de kijker. Meer info is terug te vinden in de nieuwsbrieven.
Alle leerlingen - van de allerkleinsten tot en met het 6de leerjaar - worden ondergedompeld in het LIST-verhaal. LIST = Lezen IS Top! Met dit project willen we van onze leerlingen gemotiveerde, functionele lezers maken.
Ben je benieuwd naar ons LIST-verhaal? Vraag gerust uitleg aan de leerkrachten, de zorgcoördinator of de directeur. 

Lezen is dromen met je ogen open

Waarom voorlezen belangrijk is (ook als je kind al zelf leest)

Het belang van voorlezen is al vaak benadrukt. Uit onderzoek komt voortdurend naar voren dat kinderen beter presteren op school als ze elke dag worden voorgelezen. Het is eigenlijk heel logisch: door voor te lezen komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden, het vergroot hun woordenschat én taalbegrip. Je kunt jouw kind dus geen groter plezier doen dan hem of haar voor te lezen.

De voordelen van voorlezen:

  • voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen
  • voorlezen vergroot de liefde voor boeken
  • voorlezen werkt rustgevend
  • voorlezen versterkt de relatie tussen voorlezer en kind
  • voorlezen zorgt voor hogere schoolresultaten
  • voorlezen draagt bij aan een toename van het zelfvertrouwen
  • voorlezen zorgt ervoor dat kinderen zich beter uiten
  • voorlezen verhoogt de concentratie
  • als er veel wordt voorgelezen, zorgt dit er (vaak) voor dat kinderen later ook meer zelf gaan lezen

Tips voor het voorlezen

  1. Lees elke dag minimaal 15 minuten voor. Neem de tijd en leg je telefoon even weg.
  2. Zorg voor een gevarieerd aanbod in boeken zodat je kind in aanraking komt met veel nieuwe woorden. 
  3. Vermijd en versimpel moeilijke woorden niet, maar leg ze uit.
  4. Speel in op de interesses van je kind. Vraag om advies bij jouw plaatselijke kinderboekhandel of bibliotheek.
  5. Stel vragen over de betekenis van woorden en het verhaal.
  6. Lees zelf ook. Goed voorbeeld doet volgen.
  7. Lees verhalen opnieuw voor. Herhaling zorgt ervoor dat kinderen meer woorden leren en dat het woord- en verhaalbegrip diepgaander is.
  8. Vraag je kind het verhaal even samen te vatten, wanneer je een boek weer oppakt,.
  9. Ga door met voorlezen, ook wanneer je kind al zelf kan lezen. Blijf volhouden. Lees elkaar om de beurt een hoofdstuk voor.